Bryd med dårlige vaner og mønstre du er træt af

Det er et meget personligt anliggende, hvad man finder, er en dårlig vane. Ofte er det andre der gør en opmærksom på, at man har den. Måske er man enig, måske ikke – men beslutter du dig for, at bryde den, at slippe af med den; så er det, at det kan opleves som noget nær umuligt på egen hånd.

De fleste af os har én eller flere dårlige vaner, som måske er skadelige for helbredet, økonomien, det sociale liv eller andre væsentlige områder. Derfor er der god grund til at holde op - men hvordan?

Der findes ikke noget enkelt svar på dette spørgsmål, men alligevel er der nogle bestemte faktorer, som ofte spiller ind.

 

Forstå din dårlige vane
I håbet om, at få os til at kvitte de dårlige vaner, har både samfundet og vores pårørende i årevis forsøgt at tale til vores dårlige samvittighed: "du er et dårligt forbillede for dine børn" eller "du kan dø af det dér" eller ”det er kun svage, der ikke magter at stoppe med at …”.

Det virker. I hvert fald får vi dårlig samvittighed... men det er bare ikke nok til, at få alle og enhver til at stoppe. Vi sabotres af vor underbevidsthed og - ja; af vores vaner. Så vi fortsætter med den dårlige vane, mens vi tænker over "hvor dumt og svagt det er", "hvor dårligt det er for andre", "hvor tarveligt vi opfører os overfor os selv", etc.

 

Mislykkede forsøg
I perioder gør vi måske et forsøg på at stoppe, men det er bare alt for svært, og snart vender vi tilbage til det gamle mønster (vanen). Ofte suppleret med en følelse af skam, skyld og vrede over ikke at være i stand til at kunne kontrollere og styre egen adfærd.
Her er lagt op til en ond cirkel hvor vi bebrejder os selv vores "regnorm af en rygrad", så trøster vi os med vores dårlige vane... bebrejder vi os selv, etc., etc., etc..

At udfordre en dårlig vane kræver ud over motivation også konkrete redskaber og en strategi.  

 

Farvel til vanen
Hvis du virkelig gerne vil af med en vane, så find ud af, hvad det er for en mission den har opfyldt i dit liv – indtil nu – og find en anden måde at opnå det på.

Drop den dårlige samvittighed, og se dine dårlige vaner i et nyt lys: din vane er din ven! Det lyder måske provokerende, at vanen har noget godt at byde dig, men prøv lige at tænke over det: - En cigaret er som en god ven, der støtter dig når du er stresset eller presset. - En kop kaffe er som en god ven, der giver dig en god start på dagen og/eller sørger for, at du holder dagen igennem. - En pose slik er som en god ven, der hygger sig med dig foran fjernsynet, med en god bog eller dét vi forbinder med HYGGE.

Dårlige vaner, er kort sagt som en stor flok venner, der hjælper dig igennem dagen og livet. Og venner er da svære at undvære! Hvis du mister en god ven, vil der være et stort savn, et tomrum. Det er præcis sådan det føles, når man prøver at kvitte dét vi kalder en dårlig vane.

 

Skal du så bare give los?
Nej, men hvad med at give vennen en ny funktion?


Behandling

Jeg kan med samtaleterapi hjælpe dig med at takle det bevidste- og ubevidste savn, give dit værktøjer der motivere til at ændre den / de vaner du ikke længere ønsker skal styre dit liv. Du vil få styrket din evne til at sige fra overfor den gamle vane og vil blive i stand til at opbygge nye og positive mønstrer.

Vi rydder op i de følelser, der fastholder dig i vanen, du er træt af. Vi finder de situationer, der har været årsag til, at den i det hele taget er opstået (den har haft en mission - den har givet dig noget - engang).
Vi finder ud af hvordan, hvornår og hvorfor din gamle vane fik lov til at blive en del af dit liv og jeg hjælper dig med at opløse de blokeringer, der indtil nu har hæmmet dig i at ændre din vane, til en ny og mere hensigstmæssig.

 

Hypnoterapi er effektivt
Dårlige vaner brydes effektivt med terapi og hypnose. Både samtaleterapi og hypnoterapi er særdeles effektive til netop at bryde dårlige vaner. Det er muligt at indarbejde nye mønstre og dermed tilbage erobrer styringen.

NB! Læs mere om rygestop og de lidt specielle omstændigheder hér: Rygestop 

 

  • Terapi er ikke kun symptombehandling, men egentlig problemløsning. Samtidig sikres det, at du forebygger lignende problemer i fremtiden.
  • Hypnoterapi er en dybdegående behandlingsform, hvor du i trance kan bearbejde traumer og begrænsende overbevisninger fra sikker afstand.
  • Coaching er en velegnet og gennemprøvet teknik, til at få set på en problemstilling eller udfordring fra nye vinkler.

Du kan læse mere om samtale terapi og hypnoterapi eller coaching via knapperne i menubjælken øverst på siden. Jeg ser frem til at hører fra dig.

 

Ring til mig eller send en mail

Du er altid velkommen til at kontakte mig, på enten mail eller telefon alle hverdage mellem 10.00 og 19.00.

 

Mail 
Du er velkommen til at sende en mail på tville@terapist.dk. Jeg ser min mail dagligt på hverdage og vil besvare den så hurtigt som muligt.

 

Telefon
Hvis du hører min telefonsvarer på tlf. 25 33 12 58, skal du blot indtale dit navn og telefonnummer. Jeg aflytter den jævnligt og ringer tilbage til dig så hurtigt som muligt.

 

Med venlig hilsen

Tville